Táborok

Biosz tábor 2024.07.08-07.12

A biológia-kémia szakkörösöknek tartott tábor idei helyszíne a Pusztavámon található Vajda János Erdészeti Erdei Iskola.

Első nap - tábor foglalás

A táborozók csapatoka alakítottak, és kezdésként meg kellett szerezniük a csapatneveiket. Egy biomok témájú keresztrejtvény kellett megfejteniük, melynek kérdései a tábor helyszínén el lettek rejtve, így a diákoknak az első feladat ideje alatt módjuk nyílt arra, hogy felfedezzék a tábor területét. Délután a csapatoknak kunyhót kellett építeni faágakból, majd elkezdték megfesteni a csapatuk címerét. Mivel félig meddig önellátó a tábor, ezért vacsira bundáskenyér készült. Az esti tábortűznál pedig előadták a csapatok az eredettörténetüket, amelyhez az ötletet az Erdők, mezők meséi című könyv szolgáltatta.

Építkezés

Az elkészült remekmű

Rögtönzött bátorságpróba

Történetmesélés a tábortűznél

Második nap - túra

A kellemes reggeli (tízórai) palacsintázás után felkerekedtünk egy laza 14 Km-es túrára. A Malomerdő tanösvényen indultunk el, ahol információs táblák segítettek felfedezni a környék relytett kincseit, illetve érdekes információkat tudhattunk meg az erdei ökoszisztémáról és biodiverzitásról. Elhaladtunk a Kék-tó mellett, ahol találtunk nummuliteseket. A túra során a diákok megismerkedhettek a térképolvasás relytelmeivel és a turista jelzések értelmezésével. A túránk során érintettük a Vértes tábort, majd egy kisebb kitérő után visszatértünk a táborba. Mivel nagyon meleg volt ezért a túrát fagyizással zártuk. Egy rövidebb pihenő után a szabadban játszottunk amit meccs nézéssel egybekötött társas játékozás követett. A napot ma is tábortűzzel zártuk.

Palacsintás jó reggel

Megmentette lak

Boszorkány keresés játék

Társas parti

Harmadik nap - erdész munkája és íjászat

Egy programokkal teli napnak néztünk elébe. A délelött folyamán Rácz Tímea erdő pedagógus tartott nekünk egy érdekes interaktív előadást arról, hogy mivel is foglalkozik egy erdész. Az diákok különböző koponyákat, agancsokat, gombákat és egyéb preparált élőlényeket vizsgálhattak meg. Ezt követően pedig egy erdész helyébe kellett képzelniük magukat és meg kellett tervezniük a saját erdő gazdálkodásukat. Délután pedig az íjászatba mint sportágba nyerhettek betekintést és ki is próbálhattak különböző fajta íjakat. Nap közben a Malomerdő Panzió feletti mini vadasparkhoz is elsétáltunk. Ma este még kihasználtuk, hogy tábortűz mellett beszélgethettünk, mert a nagy hőség miatt az utolsó este a tűzgyújtási rendelet miatt erre már nem lesz lehetőségünk.

Koponya vizsgálat

Legyünk erdészek

Íjászat

Tábortűz

Negyedik nap - minden ami biosz

A hosszú este után nem is kezdhettük volna máshogyan a napot mint egy kis bagolyköpet elemzéssel. Ezt pedig a tábori pólók elkészítése követte. A tábor melletti patak Bisel vizsgálatát is elvégeztük. Az egyik részen olyan szennyezett volt, hogy készítettünk feljegyzést az erdészet számára róla. Kíváncsian várjuk az ezzel kapcsolatos fejleményeket. A naplementét a Kék tónál néztük meg és közben ősmaradványokat is gyűjtöttünk. Visszafelé már teljesen sötét volt, ezért egy bátorságpróba keretein belül egyedül elemlámpa nélkül kellett menni egy szakaszon a táborig. Mindenki ügyesen teljesítette a próbát :) Sajnos a tűzgyújtási tilalom miatt a mai tábortűz elmaradt, ezért ezt az estét filmnézéssel és pizzázással zártuk.

Fosszíliák

Minta

Vizsgálati eredmények

Ötödik nap - táborzárás

A mai nap a pakolásról, rendrakásról és a tábor értékeléséről szólt. Az erdei iskola épülete nagyon igényesen fel lett újítva, így a gyerekek egyértelműen kijelentették, hogy még vissza szeretnének jönni ide. A környezet csodálatos, sok új élménnyel lettünk mindannyian gazdagabbak a héten. Az erdei iskola munkatársai is nagyon kedvesek voltak, remek előadásokon és programokon vehettünk részt. Egyetlen dolgot sajnáltunk csak, hogy haza kell menni.

Pusztavám és környékének természeti kincsei

Vörös róka

Kardoslepke

(Iphiclides podalirius)

Csillagtúra tábor 2024.06.30-07-02.

Táborunk helyszíne a Bakony szívében található Vinye. Kis csapatunk a Likaskő pihenőházban szállt meg és ez a hely volt túráink kiinduló pontja is.

Első nap - Likaskő, Pápalátókő, Fenyőfő

Kis csapatunk Tatabánya vasútállomásról indult Győrön keresztül Vinye vasútállomásig vonatozott. Innen gyalog indultunk Fenyőfő irányába a szállásig ami olyannyira az erdő közepén volt, hogy a külvilág számára elérhetetlenek lettünk (no wifi és térerő). A szobák elfoglalása után pedig a hátunkra kaptuk a túratáskánkat és máris elindultunk első túránkra.

Likaskő

Pápalátókő

Úton Fenyőfő felé

A teljes út vonal.

A túra után kényelmesen megvacsoráztunk, meglepően csendben, majd egy kis játékkal ütöttük el az időt amíg vártunk az esti denevéres programunkra. Szerencsénk volt, mert nem csak különböző fajtájú denevérek, hanem még egy vörösbegy pár is akadt a hálónkba. Rengeteg érdekes információt tudtunk meg a denevérek testfelépítéséről, táplálkozásáról, életmódjáról és nem utolsó sorban a denevér gyűrűzésről.

Vacsora után egy kis játék.

Vörösbegyek

Egy igen morcos denevér.

Adatok a befogott denevérekről.

Második nap - Porva-Cseszneki vasútállomás - Borzavár - Cuha-szurdok - Vinye

Reggeli után újabb kalandra indultunk Borzavár felé. Kezdetben a sárga túristajelzésen haladva, majd azt elhagyva értük el a Porva-Cseszneki vasútállomást ahol megleltük a Közép-Dunántúli piros túraútvonal egyik pecsételőhelyét. Itt elfogyasztottuk hideg ebédünket és tovább indultunk a zöld jelzésen Porva felé. Végül egy mezőn átvágva eljutottunk Borzavárra (valahogy lerövíditettük az utat, de hogy hol tértünk le a zöldről az relytély). Itt megtaláltuk a kék túra pecsételőpontját, majd ugyan ezen az úton visszaindultunk a Porva-Cseszneki vasútállomésra. Innen a Cuha-szurdok tanösvényen keresztül indultunk vissza a szállásra Vinye irányába. Út közben eleredt az eső, de ez nem szegte kedvünket, mert a csodálatos táj ami körülvett minket kárpotólt mindenért. A Cuha-patakon több ízben is át kellett kelnünk. Épp vaccsorára értünk vissza cseppet sem kimerülten a szállásra.

Úton Porva-Csesznek felé.

Porva-Csesznek vasútállomáson

Úton Borzavár felé

Ebihalak a pocsolyában

Kék túra pecsételőhely Borzaváron

Növényrendszertani tábla a Cuha-szurdokban

Cuha-szurdokban

Vinye-Porva-Csesznek - Borzavár - Cuha-szurdok

A túránk során szerencsések voltunk, mert jópár élőlénnyel sikerült találkoznunk.

Havasi cincér

Lábatlan gyík

Szürke avarszöcske

Szarvasbogár

Vacsora után még tele voltunk energiával és szerencsénkre az eső is elállt, ezért a csapat egyik fele neki is kezdett a tábortűz gyújtásnak. A csapat másik fele pedig kő és póló festésben élet ki a kreativitását.  Az esti tábortűz mellett elfogyasztottuk a vacsora után készült kókuszgolyókat és pillecukrot sütöttünk, majd sort kerítettünk a bátorságpróbára és az elemlámpás cukorkakeresésre is.

Elkészült tábori polók

Tűzgyújtási előkészületek

Tábortűz

Készül a pillecukor

Harmadik nap - Cuha-patak

Reggel cseppet sem fáradtan igyekeztünk összepakolni, hogy reggeli után elhagyva a szállást lebaktassunk a Vinyei vasútállomáshoz. Azonban még mielőtt haza indultunk volna még lementünk a Cuha-patakhoz egy kis patakvizsgálatra. Illetve az ebédet követően elfoglaltuk a játszóteret és megjutalmaztuk magunkat egy jégkrémmel, hogy sikeresen teljesítettünk az előző napi túrákat. Mindenki jól érezte magát és már hazafelé a vonaton megterveztük a jövő évi táborunkat.