Erdei iskola
Agostyáni Ökofalu
Sok év kihagyás után ujjá élesztettük az erdei iskola hagyományát az Árpád Gimnáziumba.
Első nap
Kis csapatunk az iskola előadóitermében kezdte az erdei iskolai programot. Itt megtörtént a programok ismertetése és a bemutatkozás is, hiszen olyan diákok is velünk tartottak erre a programra, akik csak az idei évben kezdték meg tanulmányaikat gimnáziumunkban. Az bemutatkozást követően a Vérteserdő Zrt. szakembere, Kis Balázs a vadászatról, a szarvasokról és a szarvasbőgésről tartott nekünk egy nagyon informatív előadást. Ezt követően útra kerekedtünk, és felmásztunk a Kő-hegyre a Turulhoz, ahol a társaságot csapatokra osztottuk, és egy-egy témában kellett rövidfilmet készíteniük. A témák a Szelim-barlang, az ásványtani tanösvény, a Turul-tanösvény, a Ranzinger Vince-kilátó és a természetvédelmi tanösvény voltak. Dél körül tüzet gyújtottunk, szalonnát sütöttünk. Ebéd után útnak indultunk az ökofaluba. Miután elfoglaltuk a szállást, az ökofalu megálmodója és működtetője, Labancz Györgyi bemutatta nekünk a falu működését. Megtudhattuk, hogyan lehet fenntarthatóan vezetni egy gazdaságot, és hogyan lehet élni internet, vezetékes áram és folyóvíz nélkül. A diákoknak nagyon tetszett, hogy kútról kellett hordani a vizet, és ők maguk etethették meg az állatokat. A következő napokban szívesen látták el ezeket a feladatokat. Hamar elrepült az idő az ökofalu megismerése közben. Így erre a napra vacsora után már csak az éjszakai számháborúra maradt időnk.
Második nap
Reggeli után, miközben indultuk szőlőt szüretelni, megismerkedtünk a terület növényvilágával. Megtudtuk, hogy a táborunk területén sok a gyógynövény, megismerkedtünk a gyógynövényszárítóval, és azt is megtudtuk, hogy sok az itt található invazív faj is, mint a kanadai aranyvessző, amely gyakorlatilag kiirthatatlan a területről. A délelőtt további részét szőlőszüreteléssel töltöttük. Délután átmentünk az Agostyáni arborétumba, ahol nemcsak az ott található növényekkel ismerkedtünk meg, hanem vízminősítés-vizsgálatot is végeztünk. Nemcsak az itt élő makrogerincteleneket figyeltük meg a diákjainkkal, hanem kémai vízminősítés-vizsgálatot is végeztünk. A vacsorát követően pedig a vadászati előadáshoz kapcsolódóan az erdei állatok kerültek ez előtérbe, illetve a vadászat fegyverei. Majd egy késő éjszakába nyúló túrára indultunk, ahol volt szerencsénk több ízben is szarvasbőgést hallani.
Harmadik nap
Reggel olyan szerencsések voltunk, hogy a madarász egy fülesbagollyal fogadott minket, így a reggelünk a madárgyűrűzés és a különböző madárfajok megismerésével telt. Ezt követően kipróbálhatták a rádiós futást, ami annyira nagy sikert aratott, hogy van, aki elgondolkozott azon, hogy hosszabb távon is próbára tenné magát ebben a sportágban. Délután Körtvélyfáy Attila kollégánk és diákjai matekos akadálypályával szórakoztatták a táborozókat. Még volt egy kis időnk a vacsoráig, így a diákok kérésére játszottunk még egy-két kör számháborút. A napot tábortűzzel zártuk, ahol a beszélgetés és a tábori élmények felelevenítése mellett egy gitár hangja is felcsendült, és végzős diákjaink szinte fáradhatatlanul énekelték az újabb és újabb dalokat.
Negyedik nap
A reggelit követően megbeszéltük a tábori élményeket, összeszedtük a sátrakat, madarászkodtunk még egy kicsit, és megbeszéltük, ki nyerte a tábor ideje alatt folyamatosan zajló játékot. Szerintünk és a diákok visszajelzése szerint is nagyon jól sikerült a tábor. Nemcsak azt várják, hogy ez a régi hagyomány visszatérjen, hanem azt is, hogy ide, ebbe a szép és inspiráló környezetbe újra visszatérjünk, hasonló programokkal. A tábor ideje alatt a telefonok csak fényképezés céljából kerültek elő. A programok mellett sokat beszélgettünk és kártyáztunk, társasjátékoztunk. Kivettük a részünk a gazdaság életéből. Fogyasztottunk az itt lévő tyúkok tojásából, az itt termett almából, az itt készült, saját készítésű baracklekvárból. A diákok terítettek meg és pakoltak el az étkezések után. Jobban megismerték egymást és önmagukat is. Új barátságok születtek. Sokat tanultak a természetről, annak kincseiről, hogyan lehet ezeket felhasználni, hogyan élhetnek a természettel összhangban, hogyan használhatják a megújuló energiaforrásokat és mit kell tenniük, hogy kisebb legyen az ökológiai lábnyomuk. Ezt a tudást magukkal viszik, és remélhetőleg az itt tanultakat a hétköznapjaikban is alkalmazni fogják.